مقاله های انگلیسی

۶ نکته در مورد چگونگی غلبه بر اضطراب زبان خارجی

بسیاری از زبان آموزان در هنگام یادگیری زبان انگلیسی دچار استرس و اضطراب هستند.

در این مقاله این موارد را بررسی می کنیم: دقیقا اضطراب زبان خارجی چیست؟ چگونه بدانیم از آن رنج می بریم یا خیر؟ کارهایی که می‌توانید برای غلبه بر اضطراب زبان خود انجام دهید و در مسیر تسلط پیش روید.

شاید این اتفاق برای شما افتاده باشد. در حال قدم زدن در خیابان هستید و متوجه گروهی از گردشگران می شوید. مطمئن هستید که گردشگر هستند زیرا آنها دوربین و نقشه دارند. اما انگار گیج و ناامید به نظر می رسند. کسی به آنها توجه نمی‌کند. انگار گم شده اند. ناگهان ، گردشگران متوجه شما می شوند و شروع به نزدیک شدن می کنند. شما فکر می کنید، “خدا! چرا؟ چرا من!؟ آیا کسی جز من در این نزدیکی نیست؟ ”

شروع به عرق کردن می کنید. ضربان قلبتان بالا می رود. با خود فکر می کنید من فقط وانمود می کنم که نمیتوانم آنها را ببینم» خیلی دیر شده، آنها در حال حاضر در کنار شما ایستاده اند و لبخند می زنند.

“سلام …” شخصی با لهجه خارجی قوی می گوید ، “ما هیچ فارسی زبانی نداریم …”

و اکنون از شما می پرسند به چه زبانی می توانید پاسخ دهید، اسپانیایی، انگلیسی یا فرانسوی و … شما دهان خود را باز می کنید تا پاسخ دهید و …

اما … هیچ چیز بیرون نمی آید. انگار اصلاً صدا ندارید. از این گذشته، هیچ مشکلی در پاسخ دادن به “بله، من فرانسوی / ایتالیایی و غیره بلدم” در ذهن خود ندارید. و اگر می‌توانید این کار را در ذهن خود انجام دهید، چرا نمی‌توانید آن کلمات را با صدای بلند بیان کنید؟ آیا این وضعیت آشنا به نظر می‌رسد؟ اگر چنین است، ممکن است دچار اضطراب زبان‌های خارجی

اضطراب زبان خارجی (FLA) چیست؟

اضطراب زبان های خارجی احساس تنش، ترس و دلهره همراه با کارهای مرتبط زبان خارجی مانند صحبت کردن، گوش دادن و یادگیری است.

این یک مشکل جدی است زیرا شما را از رسیدن به اهداف یادگیری زبان خود باز می دارد.

محققان FLA را به ۳ مؤلفه تقسیم می کنند:

۱٫ درک ارتباطات – افرادی که مشکل در درک ارتباطات دارند، در بیان افکار و ایده های خود به زبان مقصد مشکل دارند. صحبت کردن و درک پیام های دیگران برای آنها دشوار است.

۲٫ ترس از ارزیابی منفی اجتماعی – این شکل از FLAه هنگامی بوجود می آید که شما فکر می کنید که باید یک تأثیر مثبت اجتماعی روی دیگران بگذارید و می ترسید که این اتفاق نیافتد.

۳٫اضطراب امتحان – این نوع FLA دانش آموزان و زبان آموزان خارجی را که در دوره ها شرکت می کنند و مجبور به انجام امتحان هستند، تحت تأثیر قرار می دهد. به طور خلاصه، اضطراب آزمون ترس از ارزیابی است.

دانشمندان ادعا می کنند که از هر سه زبان آموز خارجی حداقل یک نفر دچار اضطراب است. اما FLA بیشترین تأثیر را دارد.

تاثیر اضطراب عبارت اند از:

۱- باعث می شود از یادگیری زبان دلسرد شوید.

۲- ایمان خود را در مسیر موفقیت از دست بدهید.

۳- از شرکت در هرگونه فعالیت زبان خارجی فرار کنید.

۴- از تلاش های خود برای یادگیری زبان مقصد کاملاً دست بکشید.

اما چه چیزی باعث FLA می شود؟ آیا به خودی خود بروز پیدا می کند؟ یا ممکن است اتفاق دیگری باعث آن شود؟ بیایید نگاهی بیندازیم که چرا برخی از افراد از FLA رنج می برند.

چه عواملی باعث اضطراب در یادگیری زبان خارجی می شود؟

اگر اعتقاد غیر واقعی یا غلط در مورد یادگیری زبان خارجی دارید، FLA ظاهر می شود.

به عنوان مثال، می توانید خود را متقاعد کنید که در یادگیری زبان تیزهوش نیستید یا به پیشرفت یا سطح موردنیاز شما نرسیده اید. چنین افکاری باعث FLA می شود.

نکته دیگری که باعث FLA می شود، در معرض تجربیات منفی بیش از حد در زمینه زبان خارجی قرار گرفتن است. به عنوان مثال، به خاطر چندین بار خطای زبان مورد توبیخ قرار گرفته باشید. چنین شرایطی می تواند اعتماد به نفس شما را هنگام صحبت کردن با یک زبان خارجی کاهش دهد و مانع پیشرفت شما شود.

نکته سوم که باعث اضطراب زبان خارجی می شود، تعیین معیارهایی برای یادگیری زبان خارجی شما است که خیلی زیاد هستند. به عنوان مثال، هدف و انتظار برای رسیدن به طبیعت مانند کمال است.

غالبا زبان آموزان مهارتهای خود را با مهارت همسالان خود یا مهارت های بومی زبان ها مقایسه می کنند و این باعث می شود که خیلی سخت خودشان را ارزیابی کنند.

بنابراین، آنها شروع به اعتقادهای غلط می کنند که سطح زبان آنها هرگز به اندازه کافی خوب نیست.

آیا هر یک از این حالت ها برای شما آشنا است؟ بیایید با نگاهی عمیق تر به این مسئله بیندیشیم و بدانیم از FLA رنج می برید یا خیر.

آیا می توانم با اضطراب زبان های خارجی مقابله می کنم؟

بررسی این موضوع که آیا شما از FLA رنج می برید، آسان است. تمام کاری که باید انجام دهید این است که به این سؤالات کلیدی پاسخ دهید:
۱٫ آیا از صحبت کردن می ترسید اگرچه سطح زبان شما به اندازه کافی مناسب برای برقراری ارتباط است؟ (ممکن است دستان تکان بخورد، ضربان قلب شما بالا رود، ممکن است شروع به عرق کردن و غیره کنید.)

2. آیا با وجود اینکه می توانید جملات کامل را در ذهن خود بسازید، سخت است که یک کلمه را با صدای بلند بگویید؟

3. آیا صرف فکر کردن به گفتن چیزی به زبان خارجی باعث می شود احساس ترس و لرزش داشته باشید؟
4. آیا تمایل دارید از گفتگو با افراد بومی خودداری کنید زیرا می ترسید مورد ارزیابی یا تمسخر قرار بگیرید؟

5. آیا وقتی نمی توانید منظور خود را به زبان خارجی ابراز کنید یا منظور کسی را نمی فهمید، وحشت می کنید؟

6. آیا هنگام تلاش برای گفتن حتی چیزهای ساده به زبان خارجی احساس عصبی یا مضطرب دارید؟

اگر می توانید به بیشتر سؤالات فوق «بله» پاسخ دهید ، احتمالاً از FLA رنج می برید.

بنابراین، من با FLA می جنگیم. حال چطور؟ اول از همه، باید بدانید که مبارزه با FLA امری عادی نیست. افراد زیادی وجود دارند که با همان مشکلات یادگیری زبان خارجی که شما دارید، مبارزه می کنند. میدانیم چه حسی دارد. میدانیم چقدر سخت است.

همچنین میدانیم که دیگران ممکن است آن را درک نکنند یا بگویند FLA یک شوخی است. اما FLA یک مشکل خیالی نیست. و می توان آن را سخت در نظر گرفت و یا حتی به نظر می رسد غلبه بر آن غیرممکن باشد. با این حال، خبر خوب این است که FLA را می توان فتح کرد.

۶ نکته در مورد چگونگی غلبه بر اضطراب زبان های خارجی

به خواندن ادامه دهید و به شما خواهیم گفت چگونه این کار را انجام دهید..

۱٫ به خودتان وقت بدهید

بعضی از افراد وقتی تحت استرس هستند احساس انگیزه می کنند. برخی دیگر به هم ریخته، عصبی و وحشت می شوند.

اگر وضعیت دوم را دارا هستید و صحبت کردن به یک زبان خارجی سطح استرس شما را به میزان قابل توجهی بالا می برد، پس زمانی که صحبت می کنید، سعی کرده احساس فشار را کاهش دهید.

گوش دادن، خواندن و نوشتن را تمرین کنید. بسیاری از زبان آموزان زبان خارجی، تحت فشار قرار می گیرند و انتظار می رود بلافاصله شروع به صحبت کنند. به دیگران اجازه ندهید تصمیم بگیرند که چه زمان باید به یک زبان خارجی ارتباط برقرار کنید. تصمیم باید از طرف شما گرفته شود.

هنگامی که احساس اطمینان و آمادگی برای انجام این کار را دارید، صحبت خود را شروع کنید. همچنین از مقایسه خود با دیگران خودداری کنید. فقط به این دلیل که دوستتان بعد از چند هفته یادگیری با گویندگان بومی صحبت کرده است، به این معنی نیست که شما هم باید اینگونه باشید. یادگیری زبان یک رقابت نیست.

ممکن است به زمان بیشتری نیاز داشته باشید تا به زبان جدید عادت کرده و اعتماد به نفس بیشتری به دست بیاورید. اشکالی ندارد، عجله نکنید. به خودتان فرصت کافی برای تمرین زبان دهید و اعتماد به نفس صحبت کردن را به آرامی بسازید، مثلاً با مکالمات کوتاه با دوستان نزدیک خود (یعنی افرادی که به آنها اعتماد دارید).

۲٫ افکار منفی را در کنار اندیشه های مثبت تغییر دهید.

گرفتار افکار منفی چیزی است که باعث اضطراب زبان خارجی می شود. از افکاری مانند عبارت زیر جلوگیری کنید:

“من ۲ سال است که فرانسوی را یاد می گیرم و هنوز هم خیلی اشتباه می کنم. من یک شکست خورده‌ام! “

«او خندید و خطای من را تصحیح کرد. چه تحقیرآمیز! اکنون تمام دنیا می دانند که من چقدر احمق هستم!»

اگر قبلا آن نوع افکار در ذهن شما ظاهر شده است، دفعه بعد که آنها آمدند، این افکار را یادداشت کنید. چرا؟ زیرا وقتی افکار خود را یادداشت می کنیم، می توانیم راحت تر به آنها فکر کنیم.

بیایید اکنون آن را امتحان کنیم. نگاهی دیگر به آن ۲ فکر بالا بیندازید.آیا واقعا در مورد آنها فکر نمی کنید؟ گذشته از این، در مسیر یادگیری زبان همه چیز وجود دارد، اشتباه کردن هم جز آن است، اینطور نیست؟

بنابراین درگیر افکار منفی نشوید. درعوض، درباره هر موقعیت یادگیری زبان چیز مثبتی پیدا کنید. به عنوان مثال، آیا می‌خواهیم دو فکر منفی فوق را به موارد مثبت تغییر دهید؟

«من ۲ سال است که فرانسوی را یاد می‌گیرم و می‌توانم این پیام را با کمی تلاش متوجه شوم. با این اشتباه، من با موفقیت ارتباط برقرار کردم! “

«اشتباه زبان من باعث خنده او شد، اما او مهربان بود و مرا با لبخندی بر چهره‌اش همراهی کرد. دفعه بعد، می‌دانم کدام نوع فعل را باید استفاده کنم. یک مکالمه و ببین چقدر یاد گرفته ام!»

این یک نگرش بسیار بهتری است، اینطور نیست؟

سعی کنید در مورد تجربیات مربوط به زبان خارجی مثبت فکر کنید و آنها اعتماد به نفس شما را تقویت کرده و به رفع اضطراب کمک می کنند.

۳٫قبول کنید که اشتباه است.

اگر فکر می کنند سطح زبان آنها به اندازه کافی خوب نیست، برخی از افراد، به ویژه کمال گرایان، تمایل دارند از برقراری ارتباط با زبان مقصد خودداری کنند.

اما واقعیت این است برای اینکه روزی با یک زبان خارجی روان صحبت کنید، ابتدا باید یک نسخه شکسته را تجربه کنید.

نمی‌توانید همه چیز را به صورت تئوری بیاموزید و سپس انتظار دارید که بلافاصله آن را کاملا عالی انجام دهید.

قبل از اصلاح آنها باید شروع به اشتباه کنید. این بخشی از یادگیری زبان است، بنابراین آن را بپذیرید.

۴- روش یادگیری خود را تغییر دهید.

هیچ کس «بهترین راه» برای یادگیری یک زبان را نمی‌داند. بنابراین، اگر روشی برای شما جذابیت ندارد یا نتیجه‌ای به همراه نداشته است، روش دیگری را امتحان کنید.

اگر دوست ندارید از کتابهای درسی استفاده کنید، اشکالی ندارد.

سعی کنید ساده ترین و سرگرم کننده ترین روش برای یادگیری کارهایی که برای شما انجام می شود کشف کنید.

این امر ممکن است تماشای فیلم های زبان خارجی با زیر نویس، گوش دادن به موسیقی و ترجمه اشعار یا خواندن یک داستان و بررسی کلمات کلیدی در یک فرهنگ لغت باشد.

یادگیری زبان باید سرگرم کننده باشد. اگر نسبت به آن احساس نگرانی می‌کنید، به همان اندازه پیشرفت نخواهید کرد.

بنابراین راهی برای لذت بردن از تجربه خود بیابید!

۵- مراحل را تقسیم بندی کنید.

صحبت با یک دسته از افراد با زبان مادری بومی پس از یادگیری قدری می‌تواند برای هرکسی که از اضطراب زبان خارجی رنج می برد، وحشتناک باشد.

بنابراین قبل از اینکه شنا را یاد بگیرید، به آب های عمیق پرش نکنید.

در ابتدا مکالمات یک به یک را با افرادی که می شناسید امتحان کنید. آنها استرس کمتری دارند و به شما در جلب اعتماد به نفس کمک می کنند.

همچنین ایجاد یک حساب کاربری در شبکه های اجتماعی را در نظر بگیرید که به شما امکان می دهد در تمام دنیا دوستانی پیدا کنید و مهارت های زبانی خود را با آنها تمرین کنید.

InterPalsو iTalki دو سایت خوب برای این کار هستند.

پس از ایجاد یک حساب کاربری می توانید به جستجوی دوستانی بپردازید که به زبان هدف شما صحبت می کنند و با آنها ارتباط برقرار می کنند.

مزیت بزرگ چنین وب سایت هایی این است که شما مجبور نیستید بلافاصله صحبت کنید و پاسخ دهید.

می توانید ابتدا به صورت کتبی ارتباط برقرار کرده و وقت خود را برای تصحیح پیام های خود داشته باشید.

به این ترتیب نه تنها بهبود خواهید یافت بلکه به دیگران نیز کمک خواهید کرد تا بهبود و دریافت بازخورد مثبت داشته باشند – چیزی که افراد مبتلا به اضطراب زبان خارجی برای کسب اعتماد به نفس به آن نیاز دارند.

۶- با افرادی که نمی شناسید صحبت کنید.

اگر صحبت کردن با اعضای خانواده، همکاران یا دوستان خود را با زبان هدف پر استرس نشان می‌دهید، در عوض سعی کنید با افراد غریبه صحبت کنید.

مزیت های بزرگی برای صحبت کردن با افرادی که نمی شناسید وجود دارد:

-آنها دیگر هرگز شما را نمی بینند.

– آنها نمی توانند به دوستانتان در مورد اشتباهات خنده دارتان اطلاع دهند.

– آنها شما را در فیس بوک تحقیر نمی‌کنند، زیرا آنها نمی‌دانند شما چه کسی هستید.

– مهم نیست که آنها درباره شما چه فکر می کنند. آنها فراموش خواهند کرد که شما را در عرض یک دقیقه ملاقات کرده‌‌اند.

شاید به خوبی ادامه دهید تا با برخی از این افراد دوستی برقرار کنید و به طور مرتب با آنها صحبت کنید و این عالی است!

اما در آغاز، صحبت با افراد جدید می‌تواند به مراتب کمتر از گفتگو با یک زبان خارجی با یک دوست یا عضو خانواده، خوشایند باشد.

این موضوع می تواند برای اعتماد به نفس تان معجزاتی انجام دهد و به شما کمک کند تا متوجه شوید چه نوع اشتباهاتی را بیشتر انجام می دهید تا بتوانید به سرعت آنها را اصلاح کنید.

یکبار و برای همیشه بر اضطراب زبان خارجی غلبه کنید!

FLA می تواند به طور جدی مانع یادگیری زبان خارجی شود، اما روش هایی برای غلبه بر آن وجود دارد.

کار آسانی نیست. طول می کشد. اما ارزشش را دارد. روی خودتان کار کنید، با مثبت اندیشی تمرین کنید و دوستان خارجی جدیدی را پیدا کنید که شما را تشویق می کنند!

این به شما در پیشرفت و تقویت اعتماد به نفس کمک می کند. با افزایش اعتماد به نفس، مهارتهای زبانی شما مطابقت خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *