مقاله های انگلیسی

آشنایی با انواع آزمون های بین المللی زبان انگلیسی

کدام آزمون مناسب است؟

اگر قصد دارید مدرک زبان انگلیسی بگیرید اما نمی‌دانید کدام آزمون بین المللی زبان انگلیسی برای شما مناسب است؟ و یا کدام سیستم می‌تواند برایتان مفید باشد؟ IELTS یا TOEFLیا آزمون های کمبریج؟ این آزمون ها با هم تفاوت دارند، هم از نظر هزینه و هم از نظر نوع برگزاری امتحان.

این مقاله برای راهنمایی زبان آموزان گرامی تهیه شده است امیدوارم این اطلاعات برای زبان آموزان سازنده باشد. نخست سه آزمون آیلتس، تافل و کمبریج را بررسی می کنیم سپس دیگر آزمون ها را معرفی خواهیم کرد.

چطور آزمون مناسب را انتخاب کنیم؟

اعتبار مدرک آزمون های مختلف، متفاوت است. مدرک کمبریج برای تمامی عمرتان معتبر خواهد بود، در حالی که IELTS و TOEFL آزمون های لحظه‌ای از سطح انگلیسی شما هستند و فقط برای دو سال معتبر می‌باشند.

اگر می خواهید برای اثبات سطح خود یک مدرک زبان دریافت کنید و چیزی را برای نمایش در CV خود داشته باشید، آزمون انگلیسی کمبریج احتمالا بهترین انتخاب است. امتحانات آیلتس و تافل اغلب برای درخواست ویزا، شغل و دانشگاه یا کالج دانشگاهی که سطح معینی از انگلیسی برای پذیرش لازم باشد، بیشتر مرتبط هستند. بین این دو امتحان، آیلتس بیشتر مورد تقاضا و درخواست قرار می‌گیرد، در حالی که TOEFL در آمریکا حاکم است (استثنائاتی وجود دارد، و بسیاری از موسسات هر دو را قبول می کنند).

در طول امتحان چه کاری باید انجام دهیم؟

برای TOEFL، بیشتر متقاضیان آزمون مبتنی بر اینترنت TOEFL iBT را انتخاب می‌کنند. این امتحان از راه دور انجام می شود و سه تا چهار ساعت و نیم ساعت به طول می‌انجامد (به استثنای یک استراحت ده دقیقه‌ای) امتحان توانایی صحبت کردن، گوش دادن، نوشتن و خواندن شما را می‌سنجد. در کل می توانید ۱۲۰ امتیاز، ۳۰ برای هر ماژول بدست آورید. نمره شما در گواهینامه شما بین ۰ تا ۱۲۰ خواهد بود و این گواهینامه به مدت دو سال معتبر خواهد بود.

آیلتس همچنین بر چهار ماژول صحبت کردن، گوش دادن، نوشتن و خواندن متمرکز است. سه ماژول اول (گوش دادن، خواندن و نوشتن) با آزمون کتبی تست می شوند که ۱۶۰ دقیقه طول می کشد و بدون استراحت انجام می شود. قسمت شفاهی امتحان ۱۵ دقیقه طول می کشد و یا در همان روز (بعد از ۱۰ دقیقه استراحت) یا در روز دیگر برگزار می‌شود. این امر بستگی به مرکز کنکور شما دارد. شما نمره‌ای بین ۱ تا ۹ دریافت می کنید، و مانند TOEFL فقط دو سال معتبر است.

محتوای آزمون انگلیسی کمبریج به نوع امتحانی که می خواهید بستگی دارد. به طور کلی، امتحان کمبریج دو روز طول می‌کشد. روز اول شامل خواندن، نوشتن و گوش دادن است. هر ماژول بسته به سطح شما یک تا دو ساعت طول می‌کشد. قسمت شفاهی امتحان معمولا در روز دیگر برگزار می شود و حدودا ۱۵ دقیقه زمان می‌برد. این قسمت از امتحان اغلب به همراه یک دانشجوی دیگر انجام می‌شود. بسته به مرکز آزمون، امتحان کمبریج می‌تواند بر روی رایانه یا کتبی انجام شود. امتحان مطابق چارچوب مرجع مشترک اروپایی برای زبان ها CEFR، از A1 تا C2 مشخص می‌شود و در صورت عدم موفقیت در یک سطح، در مقیاس CEFR‌ مشخص می شوید.

چه کسی گواهینامه را صادر می کند؟

گواهینامه تافل توسط سرویس آزمون آموزشی ETS، یک سازمان غیرانتفاعی آمریکایی صادر می شود، در حالی که آیلتس به طور مشترک متعلق به شورای بریتانیا، آموزش IDP و ارزیابی زبان انگلیسی کمبریج است. مدرک کمبریج توسط ارزیابی زبان انگلیسی کمبریج، مستقر در دانشگاه کمبریج در انگلستان صادر می شود.

آزمون را در کجا و چه زمانی می‌دهم؟

شما می توانید هر سه امتحان (تقریبا) در هر نقطه جهان را انتخاب کنید. در وب سایت‌های سازمان‌های مختلف، مرکز امتحانات را پیدا خواهید کرد که به شما نزدیکتر است و حتی می‌توانید برای امتحان آنلاین ثبت نام کنید. TOEFL و IELTS تقریبا هر هفته امتحاناتی ارائه می‌دهند، در حالی که امتحانات انگلیسی کمبریج فقط چند بار در سال ارائه می شود، بنابراین باید برنامه ریزی کنید.

چطور خود را آماده کنم؟

آماده‌سازی مهم است. امتحان را دست کم نگیرید و به موقع شروع به مطالعه کنید. می توانید این کار را خود یا در یک دوره آنلاین انجام دهید، اما اگر واقعا به دنبال پیشرفت و کسب بهترین امتیاز ممکن هستید، بهترین گزینه تان این است که در یک دوره زبان شرکت کنید.

زمان تصمیم گیری است!

دست نگهدارید! برای تصمیم گیری عجله نکنید. در ادامه مطلب به بررسی آزمون های دیگر خواهیم پرداخت.

تافل و آیلتس

TOEFL و IELTS هر دو آزمون برای افرادی هستند که مایل به تحصیل در یک کشور انگلیسی زبان یا گذراندن یک دوره زبان انگلیسی هستند. آیلتس نسخه غیر آکادمیکی دارد اما به اندازه نسخه دانشگاهی معتبر نیست.

TOEFL رایج ترین آزمون دانشگاهی انگلیسی در سراسر جهان است اما در بعضی از کشورها، از جمله انگلستان، دانشگاه‌ها ترجیح می‌دهند که افرادی را انتخاب کنند که از نمره آیلتس خوبی برخوردار باشند. زیرا معتقدند آزمون دقیق تری از سطح انگلیسی است.

TOEIC

TOEIC یک تست انگلیسی برای ارتباط برقرار کردن است و معمولا برای تجارت مورد استفاده قرار می‌گیرد. شرکت ها، به ویژه در آسیا، مانند افرادی که برای اثبات زبان انگلیسی از امتیازات TOEIC خاصی برخوردار هستند، به اندازه کافی مناسب برای کار و درک دانشجو‌ها و همکاران انگلیسی زبان هستند.

نمرات TOEIC معمولا به مدت دو سال معتبر در نظر گرفته می‌شود و شرکتها ممکن است از افراد بخواهند که وقتی درخواست کار می‌کنند یا هر دو سال یک بار برای اثبات مهارت‌های انگلیسی خود، یک بار در آزمون شرکت کنند، تا مشحص شود در همان سطح قرار دارند.

OPI و OPIC

OPI و OPIC آزمون مخصوص صحبت کردن به زبان انگلیسی است. آنها اغلب در تجارت یا حتی برای معلمان انگلیسی مورد استفاده قرار می گیرند تا سطح انگلیسی speaking را بررسی کنند. امتحان OPI با یک متقاضی و داور در اتاق انجام می شود و OPIC یک تست آنلاین است که در آن دانشجویان به سؤالات تعیین شده توسط یک کامپیوتر پاسخ می دهند.

اگر نیازی به بررسی مهارتهای دیگر ندارید و فقط علاقه‌مندید که در مورد سطح Speaking خود اطلاعات بیشتری کسب کنید، OPI و OPIC یک راه خوب برای تست تسلط گفتاری شما هستند. OPIC بسیار ارزان تر از OPI است زیرا کنکور نیازی به مراجعه به مرکز آزمون ندارد.

آزمون‌های کمبریج Cambridge Exams

آزمون‌های انگلیسی کمبریج کمی متفاوت‌تر از تست‌های مهارت انگلیسی است که تا کنون به آنها اشاره کردیم. امتحانات کمبریج امتحانات سنتی »قبولی یا عدم قبولی” هستند، در حالی که سایر آزمون‌ها نمره انگلیسی را در مقیاس مشخصی درجه‌بندی می‌کنند.

به همین دلیل، ورود به امتحان کمبریج در سطح مناسب برای شما از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و استاد یا معلم شما باید بتواند به شما بگوید که کدام سطح برای شما مناسب تر است. این سطوح عبارتند از:

PET کمبریج انگلیسی: مقدماتی

پایین ترین سطح این آزمون است که نشان می‌دهد شما به اندازه کافی انگلیسی را برای برقراری ارتباط و صحبت در مورد چیزهای ساده می‌دانید.

FCE کمبریج انگلیسی: اول

دانش‌آموزان سطح متوسط می‌توانند در این آزمون شرکت کنند. این آزمون ثابت می کند که انگلیسی شما برای زندگی در یک کشور انگلیسی زبان و داشتن ارتباط نسبتا روان خوب است.

CAE کمبریج انگلیسی: Advanced

دانشجویان پیشرفته و قوی می توانند این آزمون را هدف قرار دهند. برای این آزمون شما به انگلیسی نوشتاری و گفتاری عالی نیاز دارید.

CPE کمبریج انگلیسی: مهارت

برای دانشجویانی که قصد دارند سطح خود را در حد سطح زبان مادری انگلیسی اثبات کنند برگزار می‌شود. این آزمون حقیقتا یک آزمون دشوار است و کسب آن یک موفقیت بزرگ است.

امتحانات کمبریج برای همیشه معتبر باقی می‌مانند، بنابراین راهی عالی برای اثبات سطح انگلیسی شما در دانشگاه‌ها و موسساتی است که آن را مورد قبول می‌دانند.

سایر آزمون ها

آزمون‌های دیگری نیز وجود دارد که از محبوبیت خاص خود برخوردارند. قبل از هر امتحان، بسیار مهم است که به این نکته فکر کنید که چرا این آزمون را انتخاب کرده‌اید و آیا دقیقا نیاز شما را برآورده می‌سازد. اگر متقاضی دانشگاهی هستید، وب سایت آن را بررسی کنید یا با دانشگاه تماس بگیرید تا از آنها سؤال کنید.

آزمون Pbt

این آزمون مانند کنکور برگزار می شود و البته امروزه جای خود را کم کم به آزمون های اینترنتی داده است و ممکن است در آینده منسوخ شود. این آزمون سه مهارت شنیداری، ساختاری و خواندن را می‌سنجد. علاوه بر این قسمتی هم برای بخش نوشتاری در نظر گرفته شده است.

در آخر نمرات با هم جمع می شوند و عددی بین ۳۱۰ تا ۶۷۷ به متقاضی داده می‌شود. پس محدوده مشخصی برای رد یا قبولی ندارد.

آزمون Ibt

در این آزمون باید متقاضی در محل مورد نظر حضور پیدا کند و به صورت اینترنتی امتحان دهد. از نظر اعتبار نیز همسطح تافل قدیمی می‌باشد. این آزمون تمامی مهارت‌ها را می‌سنجد اما تاکید آن بر روی گرامر است.

 

زمان آزمون ۴ ساعت و از ۴ قسمت تشکیل شده است. هر قسمت مهارت مشخصی را مورد بررسی قرار می‌دهد. این ۴ قسمت عبارتند از بخش نوشتاری، خواندن، شنیداری و گفتاری. همچنین نمره کلی آزمون بین ۰ تا ۱۲۰ است و هر قسمت ۰ تا ۳۰ امتیاز دارد.

آزمون TOLIMO

این آزمون برای توسعه سطح زبان در داخل کشور توسط سازمان سنجش کشور تهیه شده و امکان بررسی سطح توانایی متقاضی را فراهم می‌سازد.

ثبت‌نام برای شرکت در این آزمون فقط از طریق اینترنت است و متقاضیان می‌توانند در هر سطحی که دوست داشته باشند شرکت کنند. به سایت سازمان سنجش رفته و پس از مطالعه توضیحات، می‌توانید ثبت نام کنید.

ساختار این آزمون به تافل شباهت بسیاری دارد و معمولا هر دو ماه یک مرتبه در دانشگاه های معتبر برگزار می‌شود.

آزمون از مهارت هایی تشکیل شده است که عبارتند از مهارت شنیداری، گرامر، لغات و درک مطلب

آزمون MCHE

اگر قصد دارید در دوره های علوم پزشکی ایران درس بخوانید، باید مدرک این آزمون را دارا باشید. MHLE توسط وزارت بهداشت برگزار می‌شود.

محتویات کلی MHLE و سیستم نمره‌دهی آن نیز تقریبا شبیه آزمونMSRT است با این تفاوت که لغات مورد استفاده، از لغات تخصصی رشته‌های گروه علوم پزشکی هستند. این آزمون از چهار قسمت شنیداری، درک مطلب، واژگان و گرامر تشکیل شده است.

آزمون EPT

این آزمون مخصوص متقاضیان شرکت در گروه‌های پزشکی و غیرپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی می‌باشد. و برای افرادی مناسب است که قصد دارند در دانشگاه آزاد ادامه تحصیل دهند. این آزمون مهارت‌های خواندن و گرامر را بررسی می‌کند. حداقل نمره قبولی در این آزمون نیز پنجاه است.

آزمون  UTEPT

این آزمون فقط در ایران معتبر است و توسط مرکز زبان دانشگاهی تهران برگزار می شود. آزمون از واژگان، گرامر و درک مطلب تشکیل شده است.

آزمون IMAT

اگر قصد ادامه تحصیل در دانشگاه های ایتالیا را دارید و رشته پزشکی را انتخاب کرده‌اید. باید نخست این مدرک را گرفته و نمره حداقل ۵٫۵ آیلتس را در هم در کارنامه‌تان کسب کرده باشید.

تمام دانشگاه های ایتالیا پزشکی را به انگلیسی آموزش نمی‌دهند. پس برای ورود به دانشگاه‌های انگلیسی زبان باید در آزمون ورودی آن حضور پیدا کنید و نمره کافی را بدست آورید.

آزمون GMET

این آزمون برای کسانی مناسب است که متقاضی تحصیل در خارج از کشور هستند. هدف از این آزمون بررسی توانایی متقاضیان رشته‌های بازرگانی نظیر حسابداری، MBA و دوره‌های مشابه آن است. اکثر کشورها از جمله آمریکا و … این مدرک را قبول دارند.

آزمون GRE

متقاضیانی که به فکر مقاطع ارشد یا بالاتر از آن هستند و قصد دارند در دانشگاه‌های خارج از کشور تحصیل کنند، معمولا به سراغ این آزمون می‌روند. این مدرک مورد پذیرش کشورهایی همچون آمریکا و انگلستان است. متقاضی باید درک درستی از متون علمی و تخصصی داشته باشد و این یک معیار اصلی برای آنهاست. همچنین آزمون دو سطح عمومی و تخصصی دارد که از سه قسمت verbal، quantative و analytic تشکیل شده است.

آزمون OET

آزمون OET یا به عبارتی آزمون تخصصی زبان مشاغل علوم پزشکی (Occupational English Test)، آزمونی ویژه برای مشاغل حوزه درمان و علوم پزشکی می باشد که توانایی زبانی افراد را از نظر حرفه ای و تخصصی در این زمینه می سنجد.

پزشکان و یا کارکنان مراکز درمانی که قصد مهاجرت و یا مشغول به کار شدن در مراکز پزشکی و درمانی خارج از کشور را دارند مانند کشورهای استرالیا، نیوزیلند و سنگاپور از آنها خواسته می شود برای اثبات توانایی زبانی خود در سطح تخصصی، در این آزمون شرکت نمایند. این آزمون که توسط مرکز آزمون های بین المللی دانشگاه کمبریج طراحی گردیده است، توانایی زبانی پرسنل و کارکنان مشاغل حوزه درمان و علوم پزشکی را در زمینه تخصصی آنها می سنجد تا افراد باصلاحیت را در اختیار مراکز درمانی انگلیسی زبان قرار دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *